한국수어 학습 교재에 나타난 농문화 분석 연구 An Analysis of Deaf Culture in Korean Sign Language Learning Textbooks
이한나 Lee Hanna, 이준우 Lee Junwoo
26(3) 1-26, 2025
학령기 언어장애아동을 대상으로 한 구조기반 담화중재 단일대상연구 메타분석 및 질적지표 분석 A Meta-Analysis and Quality Indicator Review of Single-Case Studies on Structure-Based Discourse Interventions for School-Aged Children with Language Disorders
정부자 Chung Bhuja, 김다운 Kim Da Un, 채화정 Chae Hwa Jeong
26(3) 27-48, 2025
학교 차원의 긍정적 행동지원 단계별 중요도 및 수행도에 대한 특수교사와 일반교사의 인식 Perceptions of Teachers on the Importance and Performance of Tiered Implementation of School-Wide Positive Behavioral Interventions and Supports(SW-PBIS)
박정식 Park Jungsik, 최가영 Choi Gayoung
26(3) 49-75, 2025
특수학급 교사의 교수몰입 척도 개발 Development of the Teaching Immersion Scale for Special Class Teachers
김영한 Kim Young-han, 김경민 Kim Kyoung-min
26(3) 77-104, 2025
수어문학 VV워크숍에 참여한 청인의 농인 인식 전환과 사회적 사례 반응 탐색 Perceptual Shifts of Hearing Participants in a Visual Vernacular Workshop and Their Responses to Deaf-Related Social Issues
신환희 Shin Hwan-hee, 변강석 Byun Kang-suk
26(3) 105-134, 2025
발달장애 성인과의 성 관련 상담에 대한 서비스 제공자의 인식 Service Providers’ Perspectives on Communication about Sexuality with Individuals with Developmental Disabilities
김유리 Kim Yu-ri, 표윤희 Pyo Yun Hui, 이서진 Lee Seo Jin
26(3) 135-153, 2025
국내 발달장애 학생 대상 쓰기 중재 연구 동향 및 질적 지표 분석: CEC 질적 지표를 활용하여 Analysis of Writing Intervention Researches for Students with Developmental Disabilities: Using CEC Quality Indicators
정민우 Jeong Minwoo, 김윤호 Kim Yunho, 신재현 Shin Jaehyun
26(3) 155-190, 2025
협력교수에 대한 예비특수교사의 인식: 개념도 연구 Pre-service Special Education Teachers’ Perceptions of Co-Teaching: A Concept Mapping Study
이연재 Lee Yeonjae
26(3) 191-214, 2025
발달장애 아동 및 청소년 대상 인공지능 활용 중재 관련 국내외 실험연구 고찰 A Review of Domestic and International Experimental Studies on AI-Based Interventions for Children and Adolescents with Developmental Disabilities
진혜원 Jin Hyewon, 최보인 Choi Boin, 전유지 Jeon Yuji
26(3) 215-252, 2025
전공과에 재학 중인 성인 발달장애 학생의 일상생활 지도 경험에 대한 저경력 특수교사의 자문화기술지 Autoethnography of a Novice Special Education Teacher's Experience in Teaching Daily Living Skills to Adult Students with Developmental Disabilities Enrolled in a Special School Majoring Course
장소현 Jang Sohyun, 홍재영 Hong Jaeyoung
26(3) 253-278, 2025
발달장애대학생 지원체계에 대한 질적 탐색: 현황과 개선 방안 요구를 중심으로 A Qualitative Exploration of Support Systems for College Students with Developmental Disabilities: Focusing on Current Status and Improvement Needs
김규희 Kim Gyou Hee, 옥민욱 Ok Min Wook
26(3) 279-305, 2025